Werken AAN jouw bedrijf

Werken AAN jouw bedrijf

Het is komkommertijd. Klanten zijn op vakantie en projecten liggen stil. Als ondernemer het perfecte moment om te werken AAN jouw bedrijf. Maar wat is dit eigenlijk en hoe doe je dat?

Ondernemen

Als ondernemer doe je waar je goed in bent. Maar daarnaast onderneem je ook. Zo werk je aan je eigen branding, marketing, sales en financiën. Dit zijn zaken waar niet elke ondernemer energie van krijgt. Ook wel logisch. Want hoe meer je aan je bedrijf moet werken, hoe minder je in je bedrijf kan werken. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Heb je een heldere branding, dan gaat dit voor jou werken. Jouw (toekomstige) klanten weten waarom ze bij jou moeten zijn en gaan zelfs op zoek naar jou(w merk). Natuurlijk moet je hier zelf ook in investeren.

Het bouwen van een merk

Je bent niet jouw merk, al lijkt het soms wel zo. Het is belangrijk om helder te hebben:

  • Wat de kracht van jouw merk is.
  • Welke merkwaarden passen bij het DNA van je merk?
  • Welk probleem los je op en voor wie?
  • Waar kan je de klant vinden?
    Welke positie wil je innemen in de markt? 
  • Wat is het verhaal dat je wilt vertellen met jouw merk? 
  • Hoe maak je jouw merk zichtbaar?

Deze vragen zijn onderdeel van jouw branding. Dit is ook de basis voor de marketing en sales. 

Een aantal tips die je gaan helpen om te werken AAN jouw merk en hiermee jouw bedrijf:

Kleine stappen, grote impact

Maak een aantal uur per week vrij om echt te werken aan je bedrijf. Dit kan je per week doen, maar dit kan je natuurlijk ook per dag doen. Blok het in je agenda, zodat je het ook echt gaat doen. Zorg ervoor dat je niet afgeleid wordt, zet je mobiel uit en check ook niet tussentijds je mobiel.

Blijf op zoek gaan naar inspiratie

Wil je je als ondernemer, bedrijf of merk blijven ontwikkelen? Dan is het belangrijk om te weten wat er buiten jouw bedrijf gebeurt. Wat doet de concurrent, wat zijn trends, welke inspiratie is er beschikbaar voor jouw vakgebied? Het is ook goed om buiten je vakgebied te kijken naar inspirerende ideeën. Kijk om je heen, volg trends, etc. Blijf ook in gesprek met mensen uit jouw vakgebied. Je weet ook wat er speelt en kan wellicht hier ideeën voorleggen. 

 

Hier heb je wel mindspace voor nodig, dit helpt om tot inspirerende inzichten en ideeën te komen. Wanneer je gedachten overuren draaien is het een stuk lastiger. Mindspace is er niet zomaar ineens, daar moet je jezelf een handje bij helpen. Dit kan je doen door afstand te nemen en momenten in te bouwen om niet in je bedrijf te werken, maar ook niet direct bezig te zijn met je Chief of Everything taken.  

Moet je echt alles zelf doen?

Ik spreek veel ondernemers die veel zelf willen doen. Redenen hiervoor zijn vaak kosten, zelf willen leren en controle willen hebben. Maar is dat ook echt zo? Want ja het kost geld, maar wanneer je het niet zelf doet bespaar je tijd en kan je hierdoor werken in je bedrijf.

Bepaal voor jezelf wat belangrijk is. Wat wil je zelf doen en wat kan je het beste uitbesteden. ja uitbesteden kost geld, maar dit geeft je ook tijd om je te richten op de dingen die je leuk vind en waar je energie van krijgt.

Wil je meer leren of weten over bijvoorbeeld marketing of sales? Ga dan voor jezelf na wat je dan wilt leren en weten. Zo kan je voor social media wel onderwerpen aanleveren aan een personal assistant, maar kan zij die ook omzetten in een goede tekst en plaatsen? 

Pluk de vruchten

Pas als je zaait kan je de vruchten plukken. Elk jaar moet je op bepaalde momenten zaaien om op de juiste momenten de vruchten ervan te plukken. Je kan niet alleen zaaien wanneer je geen opdrachtgever of klanten hebt. Dan ben je namelijk te laat. Bedenk dus ook voor jezelf wat de juiste momenten zijn om te zaaien, zodat je in jouw juiste momenten kan plukken. 

Taart

Het bouwen van jouw bedrijf start met het creëren van een merk. De branding is de binnenkant van een taart. De buitenkant kan erg mooi zijn en een verwachting wekken. Maar als de taart niet lekker is en niet voorziet in de behoefte, dan zal de klant het niet nog een keer kopen. 

 

 

BE(E) Summerschool


Wil jij in de zomer werken aan jouw merk? BE(E) helpt jou om een scherpe en heldere branding neer te zetten. Een Top of mind branding die past bij jou als ondernemer, jouw bedrijf en je merk. Een sterke branding is het startpunt voor jouw marketingactiviteiten. Wanneer duidelijk is wat je DNA is, welke toegevoegde waarde je kan bieden en welk verhaal je wilt vertellen, kan je jouw marketingactiviteiten er aan koppelen. 

Stap voor stap werken we naar een heldere en sterke positionering die jou gaat helpen of Top of mind te worden. Het programma voor de Summerschool is alleen beschikbaar tijdens de zomervakantie. Wil je meer weten? Kijk dan op; https://beetopofmind.nl/bee-summerschool/ 

 

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht