Waarom de klant niet voor jou kiest

Waarom de klant niet voor jou kiest

De klant heeft keuze, door het internet is de keuze alleen maar groter geworden.
Maar hoe zorg je er voor dat de klant wel voor jou kiest en niet voor de concurrent?

Elke dag komen er weer bedrijven bij, zo ook ZZP’ers. Het internet heeft het makkelijk gemaakt om te laten zien wie je bent en wat je aanbiedt. Doordat consumenten online makkelijk vergelijkingen kunnen maken, is het belangrijk om op een duidelijke en heldere manier aan te geven waarom de iemand voor jou(w bedrijf) moet kiezen en niet voor de concurrent. Omdat de klant informatie opzoekt, vergelijkt en koopt wanneer dat  hem of haar het beste uitkomt, is het als ondernemer belangrijk om hierop in te spelen. Door het geven van de juiste informatie, op de momenten dat de klant dit nodig heeft. 

We willen allemaal zichtbaar zijn zodat we gevonden worden. 
Maar let op! Zichtbaar zijn is geen doel op zich, het is een middel om jouw doelstellingen te behalen. 

Hoe zorg je ervoor dat de klant WEL voor jou kiest?

De klant zoekt herkenning, het gaat niet altijd om de prijs, maar ook het resultaat en het gevoel wat hij krijgt bij een product. Jouw toekomstige klant is op zoek naar een antwoord of oplossing op zijn vraag of behoefte. Maar hoe krijg je die behoefte duidelijk in beeld? Door het stellen van de juiste vragen. Met welke vragen loopt de klant?

  1. Hoe kan ik product X of dienst Y verkrijgen?
  2. Waarom heb ik dit nodig?
  3. Welk resultaat gaat het opleveren?
  4. Hoe duur is het?
  5. Voor welke partij kies ik?

 

Het antwoord is…

De antwoorden van bovenstaande vragen verwerk je in de branding van jouw merk. 
Branding bestaat voor een belangrijk deel uit communicatie. Vertellen wat je doet, hoe je het doet en op welke manier is erg belangrijk. Doe je dit niet goed of onvoldoende? Dan zal de klant kiezen voor een concurrent waarbij deze vragen wel goed worden beantwoord. 

Je geeft in de praktijk natuurlijk niet per vraag antwoord. Een aantal vragen zal de klant onbewust stellen, bij sommige vragen zal hij mensen in zijn netwerk vragen hoe ze er mee om gaan en bij andere vragen kan je als ondernemer of bedrijf invloed op uitoefenen.

Vragen beantwoorden doe je in onder andere de teksten op je website, blogs, vlogs en social media. Welke antwoorden kan je geven om de keuze te beïnvloeden? 

  1. Waarom je product X of dienst Y het beste kan gebruiken.
  2. Dit krijg je als je voor mijn merk kiest. 
  3. Dit resultaat krijg je wanneer je voor mijn product of dienst kiest.
  4. Dit is de waarde die je als klant gaat ondervinden.

 

De reis van de klant

De klant heeft verschillende vragen, in verschillende momenten van zijn aankoop. Dit noem je ook wel een klantreis, het is de reis die hij of zij aflegt om klant te worden. Door duidelijk te hebben wat de klantreis is, kan je per fase bedenken op welke vragen de klant antwoord wilt. Het is hierbij ook goed om klanten te vragen waar ze tegenaan lopen en welke informatie er nodig is om een keuze te maken voor een product of dienst.

Let op! Bij elk product of dienst kan deze reis anders zijn. 

bron: Frankwatching

Beantwoord de vragen op het moment dat de klant deze nodig heeft. Luister goed naar zijn behoefte en speel hier op in. Geef  hem / haar wat nodig is. Door hier goed op te letten en hierop in te spelen vergroot dit voor jou de kans dat de keuze op jou valt! 

Het resultaat van een klantgerichte branding: 

  • Je laat de deskundigheid van jouw merk, product of dienst zien
  • De klant weet waarom jij de juiste partij bent
  • Je bouwt vertrouwen op, doordat je meedenkt met de klant en begrijpt wat hij/zij nodig heeft
  • Je creëert duidelijkheid en transparantie, de klant weet waarom hij voor jou moet kiezen
  • Je vergroot de kans dat de keuze op jou valt!

 

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht