Top of mind worden? Dat doe je zo!

Top of mind worden? Dat doe je zo!

Je weet hoe je gezien wilt worden.

Maar hoe zorg je ervoor dat je mensen je ook zo gaan zien?

Hoe zorg je dat je Top of Mind wordt? Bouw een expertstatus op!

 

Wat is een expertstatus?
Als expert heb je een bepaalde deskundigheid en met een status krijg je een bepaalde aanzien. Door meer te vertellen over wat je doet en hoe je het doet gaan mensen je zien als een deskundige op dat gebied. Op deze manier kan je een expertstatus opbouwen.

Als Interieurstylist kan je anderen meer vertellen over de trends, wat je wel en niet moet doen qua inrichting of waar je de leukste meubels of woonaccercoires kan halen.

 

Werken aan een expertstatus?
Iedereen die een expertstatus heeft, moest deze ook eerst opbouwen. Je wordt er niet mee geboren. Ook krijg je deze niet wanneer direct wanneer je een cursus hebt gevolgd of een diploma hebt behaald (vaak is het aandachtsgebied dan te groot).

Tuurlijk zegt dit wel dat je een bepaalde kennis hebt. Maar mensen zijn vooral geïnteresseerd in hoe je die kennis overbrengt naar de praktijk en hoe je dit aan mensen vertelt en laat zien. Hoe meer je vertelt over jouw vakgebied, hoe beter mensen jouw visie begrijpen en gaan bedenken… wat kan hij of zij voor mij doen.

Wist je dat veel beautyvloggers begonnen zijn vanuit een passie voor make up en beauty. Doordat ze veel technieken en nieuwe producten laten zien zijn ze ook expert geworden hierin en gevolgd door heel veel jonge meiden maar ook volwassenen.

 

Voor wie is mijn expertstatus belangrijk?
Een expertstatus kan je goed opbouwen bij ambassadeurs en in je eigen online netwerk.

Ambassadeurs zijn belangrijk, zoals je kon lezen in mijn vorige blog. Wellicht nemen zijn geen product of dienst voor je af. Maar ze hebben wel een netwerk en wanneer ze goed kunnen uitleggen welke toegevoegde waarde jij kan leveren kunnen ze dit ook uitleggen aan anderen. En dat is best lastig voor een ander om in een oneliner te vertellen waar jij nou zo goed in bent.

In je eigen netwerk zitten vast mensen die dezelfde deskundigheid of werkgebied hebben. Zij kunnen juist van jouw tips of ervaringen leren. Ga ook na wie deze groep is (dik kunnen bijvoorbeeld mensen met een bepaalde functie zijn ), benader en volg ze ook zelf. Zorg dat je gezien wordt door de mensen door wie je gezien wilt worden. Wanneer mensen uit jouw netwerk een bericht liken of delen, dan zien het netwerk daarachter ook wat je kan.

 

Hoe kan je jouw expertstatus laden?

  • Geef in je zakelijke profielen aan welk probleem jij oplost en hoe je dit doet.
  • Heb je een website? Vertel dan niet alleen wat je kan doen, maar laat ook zien hoe je dit doet. Dit kan bijvoorbeeld zijn door het delen van een klantcase of een stappenplan.
  • Het schrijven van blogs en colums (vanuit jezelf of op een ander platform)
  • Korte filmpjes met een specifiek onderwerk (vlogs)
  • Delen van kennis
  • Reageren op berichten anderen
  • Blijf het vertellen! Op netwerkbijeenkomsten, bij opdrachten, aan vrienden en familie, etc.

Succes met het opbouwen van jouw expertstatus!

Heb je nog vragen of kan je wat extra hulp gebruiken?

Laten we dan contact hebben.

 

Met BE(E)zondere groet,

Madhu Mathoera

 

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht