Social media inzetten op de juiste momenten in de klantreis

Blog Social media

Social media inzetten op de juiste momenten in de klantreis

Social media, we zetten het tegenwoordig allemaal in voor ons bedrijf. Privé of zakelijk, als kleine of grote ondernemer. Gebruiken we het privé, dan willen we op de hoogte blijven van wat onze vrienden, kennissen, collega’s en familie delen. Ook volgen we bedrijven, pagina’s en communities. Dat is niet nieuws. Dat deden we voor de opkomst van social media al, alleen op een andere manier. 

Het is dan ook niet raar dat steeds meer bedrijven social media inzetten om (toekomstige) klanten te bereiken. 

De klant bereiken op verschillende momenten in de klantreis 

Door social media in te zetten op de juist momenten kan je de toekomstige klant aantrekken en de bestaande klant vasthouden. Social media geeft de mogelijkheid om op een makkelijke manier in te spelen  op de verschillende online-momenten van de klantreis. In elke fase van de klantreis heeft de klant weer een andere behoefte. De boodschap per fase kan dus verschillen.

  • De klant of gebruiker is zich nog niet bewust is van dat hij een product of dienst wil aankopen
  • De klant of gebruiker weet dat hij een bepaalde behoefte wil vervullen
  • De klant of gebruiker vergelijkt producten en / of diensten, hier horen reviews van de andere klanten en gebruikers ook bij 
  • De klant of gebruiker heeft een product of dienst afgenomen en wil op de hoogte blijven van het merk

De kracht van content

Door op een relevante en aantrekkelijke manier (toekomstige) klanten te informeren, inspireren, prikkelen of te helpen kan je klanten binden aan jouw social media kanalen. Het is wel van belang dat je waardevolle informatie biedt en niet alleen je product en/of dienst aanprijst. Dan zal de volger het bedrijf zien als een betrouwbare partner. Dit wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat de (toekomstige) klant een ambassadeur wordt. 

Content: een verzamelnaam voor informatie die je (online) met elkaar kan delen. Dit kan zijn in tekst, beeld, audio, foto’s, etc.

Content heeft een communicatiedrager nodig zodat mensen het kunnen vinden. Voorbeelden van content zijn bijvoorbeeld blogs, artikelen, vlogs, infographics, etc. . Communicatiedragers zijn (online) kranten, (online) magazine, social media, etc..  Social media neemt steeds meer een prominentere rol in  het vinden, vinden en behouden van klanten. Hierbij speelt ook mee dat het gebruik gratis is. Onder social media valt o.a. Facebook, Linkedin, Instagram, WhatsApp, Pinterest, Snapchat en ga zo maar door. Op social media zijn er verschillende manieren om te adverteren. Een post die viraal gaat, dat willen we allemaal wel. 

Type media social media

Owned media:

Dit is zijn de mediakanalen in eigen beheer die je gebruikt. Hieronder vallen de persoonlijke en zakelijke social media accounts. Je bepaald zelf welk type content je plaats. Doordat volgers (wel of niet klant) een bericht of een pagina liken zien anderen dit. Je vergroot dus het bereik van jouw merk.

Earned media: 

Dit is de aandacht die gecreëerd is door derden. Denk dan bijvoorbeeld aan bloggers, volgers, klanten, ambassadeurs en ga zo maar door. Het is een vorm van free publicity, dit is positieve aandacht waarvoor niet is betaald door de ontvanger van deze publiciteit. 

Paid media:

Wanneer je naast de owned en earned media het bereik nog meer wenst te vergroten kan je ervoor kiezen om bepaalde media in te zetten. Dit zijn bijvoorbeeld (online) advertenties, samenwerkingen met bloggers en vloggers, radio, Google adwords, betaalde PR en ga zo maar door. 

Wil je adverteren op social media, dan kan je jouw doelgroep targetten. Je kan dan precies aangeven welke groep mensen de advertentie moet zien. Denk dan aan leeftijd, woonplaats, geslacht, functie, interesses en ga zo maar door. Hierdoor is de kans dat je jouw ideale klant bereikt een stuk groter. Het is dan wel belangrijk dat je jouw ideale klant kan omschrijven. 

Door social media af te stemmen op de behoefte van de klant, kan je de klant verleiden, binden en boeien.

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht