Nudging inzetten voor diversiteit & inclusiviteit

Nudging inzetten voor diversiteit & inclusiviteit

Nudging is het beïnvloeden van het gedrag van mensen. Het doel is om te helpen betere, objectieve beslissingen te nemen zonder de keuzemogelijkheden van iemand te weg te nemen. Je ziet het steeds meer terugkomen, in bijvoorbeeld marketing en communicatie.

Nudging inzetten voor diversiteit & inclusiviteit

Ook ter bevordering van diversiteit kan nudging gebruikt worden. Door unconscious bias te voorkomen, te verminderen of zelfs weg te nemen, kan jouw brein meer objectieve besluiten nemen. Nudging kan helpen in het vergroten van de objectiviteit, bijvoorbeeld in het proces van werven, aannemen, binden en boeien van medewerkers. Maar ook op belangrijke beslismomenten op de werkvloer.

Verschillende bedrijven maken al gebruik van nudging ter bevordering van diversiteit. Zo is ook de Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestart met een pilot Nudging.  Deze pilot richt zich op de kansen op een baan van sollicitanten met verschillende culturele achtergronden. De verschillende technieken die voor nudging ingezet kunnen worden helpen het gedrag te veranderen en hiermee organisaties met een inclusieve(re) cultuur.

 

Nudges voor meer inclusiviteit

Nudging van diversiteit en inclusiviteit kan op verschillende manieren (bron: http://inclusion-nudges.org)

  1. “Feel the Need”

Nudges die de verandering en motivatie van mensen beïnvloeden door zich te richten op onbewuste emotionele connectie, waar mensen het gevoel hebben om een verschil te maken. Deze nudges zijn interventies die gemaakt zijn om gedrag te motiveren dat inclusie bevorderd. Voorbeeld: Het gebruik van foto’s om data te ondersteunen

  1. “Process” 

De mogelijkheid om te targetten en het versimpelen door makkelijke processen. Ze worden ingezet om het onbewuste om te zetten in objectieve, minder biad en inclusieve besluiten. Het doel is om systemen en processen inclusief te maken, zodat mensen hierop kunnen acteren als onderdeel van een bestaand proces. Voorbeeld: Anoniem solliciteren van Gemeente Den Haag

  1. “Framing”

Het targetten van perceptie door het toepassen van een alternatieve kader met intentie om een mindshift te creëren van een unconscious bias naar een meer positieve en inclusieve mindset. Deze nudges zijn interventies die gemaakt zijn om specifieke percepties die onder andere diversiteit, inclusiviteit, equality en het verminderen van discriminatie bevordert.

Nudging van gedrag voor een inclusieve wereld

Tinna Nielsen geeft in deze Tedx talk meer over nudging van gedrag voor een inclusieve wereld.

Voorbeelden van Nudges uit de praktijk

bron: medium.com

Bron: krnwtr.nl

Bron: marketingfacts.nl

secjure.nl

Aan de slag met nudging voor meer diversiteit en inclusiviteit in de organisatie?
Wij denken graag mee wat past bij jouw organisatie.

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht