Het verschil tussen een Business brand en een Personal brand

Het verschil tussen een Business brand en een Personal brand

Wanneer kies je voor een Business brand en wanneer voor een Personal brand?  Om dat te bepalen is het belangrijk om eerst te weten wat de verschillen zijn.

Personal branding

Een Personal brand, ook wel een persoonlijk merk, is gebouwd om jouw persoonlijkheid als persoon. Het benadrukt wie je bent en wat je kan. Denk dan aan onder andere competenties die je hebt en de ervaring en kennis die je bezit. Dit is ook wat je benadrukt in de branding van jouw merk.

In de praktijk zie je vaker dat onder andere coaches, adviseurs en ZZP’ers die vooral interim opdrachten doen een Personal Brand hebben.

Business branding

Een Business brand, ook wel een zakelijk merk is gebouwd de identiteit die je wilt creëren voor jouw business. De naam van het merk staat dan ook los van de persoon en is gekoppeld aan de je business. Ook wel een product of dienst dat je verkoopt.  

Een Business brand creëer je vanaf een nulpunt, bij een Personal Brand heb je al mensen in je netwerk die jou kennen of weten wat je doet. Omdat je vanaf “niks” begint kan dit wel lastiger zijn en vragen om meer werk te steken in de branding van het merk.

Personal branding vs. Business branding

De opkomst van het internet heeft er voor gezorgd dat we makkelijker met elkaar kunnen communiceren en een boodschap op verschillende manieren kunnen overbrengen én dit op verschillende platforms. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website of social media accounts.

Op een persoonlijke website en op social media is het tegenwoordig makkelijk om een Personal brand op te bouwen. Bij een Business brand is dat toch vaak lastiger. Mensen uit je netwerk kennen jou, maar kennen ze jouw merk of bedrijf? 

Het is vooral belangrijk om te bepalen wat het beste past bij het merk wat je wilt neerzetten.

Een aantal voor en nadelen op een rijtje:

  • Een Business brand kan je creëren, een Personal brand ben je. Je bent dit doordat je bepaalde eigenschappen, competenties, sterke én zwakke punten, vaardigheden, ervaring en kennis. Het gaat dus om de waarde van de persoon, bij een Business brand gaat het om de waarde van het product en/of de dienst.
  • Bij een Personal brand kan je makkelijk en snel aanpassingen doorvoeren. Wanneer je focus veranderd en hiermee de producten en/of diensten die je aanbiedt,  kan je dit makkelijker aanpassen zonder dat je de naam hoeft te veranderen. Dit is niet het geval bij een Business brand. Mensen hebben dan al een bepaalde associatie van wat het merk kan doen.
  • Je kan jouw naam koppelen aan een bepaalde expertise. Wanneer je jouw merknaam aan het opbouwen ben kan dit lastig zijn in het begin, maar wanneer je dat geluk ben je de go-to-person.
  • Jouw (merk)naam geeft niet aan wat je doet, de associaties die mensen met het merk hebben zal je zelf helemaal moeten opbouwen.
  • Wanneer je alleen werkt, werkt een eigen (merk)naam goed. Zo zie je dat er bijvoorbeeld vaak (merk) naam wordt gebruikt bij coaches, sprekers, artiesten, etc.
  • Bij het creëren van een merknaam, ga je ook nadenken over wie de ideale klant is, welke producten en/of diensten je aanbiedt en de strategie. Door dit traject te doorlopen ontwikkel je ook een visie missie en visie voor jouw bedrijf. Bij een Business brand kan je dan ook “bij het begin” beginnen, waarbij je bij een Personal brand start bij wat je te bieden hebt en niet zozeer wie je wilt zijn en hoe je dit vorm gaat geven.
  • Een Personal brand kan de verwachting scheppen dat je altijd die ene “merk”persoon spreekt. Wanneer je wilt opschalen en met personeel werkt kan de verwachting van de klant zijn dat de persoon achter de Personal brand alles doet. Denk dan bijvoorbeeld aan de gesprekken, consults, etc.

Wil je aan de slag met jouw merk? BE(E) Top of mind helpt je graag verder om jouw merk vorm te geven en om de juiste positie in de markt in te nemen. Wil je meer weten over merkpositionering? Klik dan hier voor meer informatie.

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht