Droom GROOT

Droom GROOT

Het klinkt misschien als een goedkope zin uit een zelfhulpboekje, maar dit maakt het niet minder waar. Ik ben trouwens een sucker voor zelfhulpboekjes, waarom zelf het wiel uitvinden als mensen hun ervaringen willen delen met je? Maar dat terzijde!

Maak je niet al teveel zorgen als je jezelf een ambitieus doel hebt gesteld. Zolang je merk sterk staat en je richting helder is, kun je ontzettend ver komen. Vraag dat maar eens aan de gevestigde merken die geen klanten hebben, maar ambassadeurs.

Omdat jij je eigen merk bent is het belangrijk om te blijven investeren in jezelf. Dit kan natuurlijk op verschillende manier. Een opleiding, (online) training, boeken lezen, blogs, sparren met vakgenoten, etc.. Bepaal voor jezelf wat het beste bij je past. Ook qua tijd en middelen. Bij de verschillende keuzes kun je stilstaan bij het mogelijke effect van je besluit: wat levert een keuze op? Bijscholing bijvoorbeeld, kan een grote investering zijn. Niet alleen in geld, zeker ook in tijd. Ben je bereid die energie aan een dergelijk traject te besteden? Heb je er ook daadwerkelijk motivatie voor? Kun je na de opleiding deze kennis weer direct toepassen? Levert het nieuwe opdrachten, connecties, expertise op? 

Denk na over je impact. Wat is de opbrengst van de bijscholing in ontmoetingen met klanten? Of zoiets als een lidmaatschap voor een maandelijks netwerkevenement: levert het nieuwe connecties op? Sluit de doelgroep aan bij waar jij je mee bezighoud? Je zou het bijvoorbeeld ook kunnen onderzoeken. Probeer met het voorbeeld van bijscholing eens iemand te spreken die de opleiding heeft gevolgd. Bij het netwerkevenement kun je iemand bevragen die al lid is. Dit levert bruikbare informatie die je kan helpen bepaalde beslissingen te nemen.

Wanneer iemand jouw toegevoegde waarde inziet kan hij of zij een klant worden van jou. Het is dus belangrijk om jouw toegevoegde waarde te weten en te kunnen vertellen aan anderen.  

 

Van papier naar de praktijk

Wat gaan jouw (merk)doelen worden?

Jij bent een Chief Everything Officer. Je hebt dus behoefte aan organisatie en structuur. Het stellen van doelen is daarbij onmisbaar. Doelen zorgen voor richting, scherpte en ontwikkeling. En oja ze geven een kick als je de doelen behaald. Je weet waar je naartoe werkt. 

Doelen kunnen soms wat formeel en levenloos aandoen. En het gaat er juist om dat doelen jou en mogelijk ook anderen enthousiasmeren. Dus naast dat een doel bijvoorbeeld specifiek en tijdsgebonden dient te zijn, kan het ook feestelijk zijn (plezier is nog altijd een onderschat gegeven), zuiver (wat wil je echt) en uitdagend (brengt enige spanning teweeg). 

Een doel gaat zo prikkelen en nodigt meer uit om het proces aan te gaan en het doel te bereiken. Het zijn vaak ook wel uitdagingen, die ervoor zorgen dat je uit je comfortzone stapt. Hoe spannend, eng of voor sommigen leuk dit ook kan zijn. Buiten je comfortzone ligt namelijk veel nieuwe informatie. Deze informatie zorgt weer voor nieuwe inzichten en kan de groei van je onderneming een enorme boost geven. Bij het stellen van doelen moet je vooral concreet zijn. Realistisch ook, hoewel het nooit kwaad kan om ambitieus te zijn.

Wat gaan jouw doelstellingen worden

Noteer jouw doelstellingen en de tijdslijn waarin je ze wilt behalen. 

  • Een zichtbaarheid creëren van 100.000 views.
  • 10 klanten verleiden de komende maand.
  • Nieuwe website lanceren.
  • Een omzet behalen van € 100.000.
  • Jouw eerste product ontwikkelen.
  • Een e-programma lanceren. 

Zoals je ziet zijn alle doelen meetbaar. Dit heeft te maken met tijd (bijvoorbeeld 2 jaar) en met het onderwerp (de factor omzet of het percentage). Je maakt jouw doel concreet en geeft richting aan waar je naartoe groeit.

Heb je hulp nodig bij het formuleren van jouw doelstellingen? Laten we contact hebben, dan denk ik met je mee.

Groet,

Madhu

 

 

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht