D&I DNA model

Diversity is not about how we differ. Diversity is about embracing one another’s uniqueness (Ola Joseph)

Kleine stapjes maken samen een groot verschil te maken. Om stappen te maken, moet je weten waar je staat en waar je naartoe wilt.
Welke stappen moet jouw organisatie zetten om diversiteit in het DNA van je organisatie te krijgen? 
Helaas is er geen toverformule of een one-size fits all aanpak.
Elke organisatie heeft unieke mensen in dienst, een eigen cultuur en eigen processen.
Wij denken graag mee in mogelijkheden voor meer diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer.

 

Samen het startpunt bepalen

Voordat we starten, bepalen we eerst het startpunt. Dit doen we door een kwalitatief en waar mogelijk kwantitatief onderzoek binnen de organisatie de doen. We gaan onder andere in gesprek met medewerkers in diverse lagen van de organisatie, kijken we naar eventuele visie- en beleidsstukken met betrekking tot diversiteit, cultuur en medewerkers. Naar aanleiding hiervan maken we een analyse en bepalen we wat het startpunt (ook wel de ist) is, en weten we ook wat de GAP is waar aan gewerkt dient te worden. Vanuit hier wordt er een plan van aanpak gemaakt, met een voorstel voor middelen om in te zetten voor meer diversiteit en inclusie op de werkvloer en in het DNA van medewerkers en de organisatie. 

Mindset

Diversiteit is geen trend, het is mindset. Het gaat over hoe je naar mensen, de organisatie én de wereld kijkt. Het is niet een knop die je aan en uit zet, het is in ontwikkeling. Net als de organisatie, klanten, concurrentie, de markt en de wereld. Door de juiste mindset kan de organisatie verschillende eigenschappen, talent en ervaring die mensen meebrengen herkennen. Het erkennen van diversiteit is nodig als volgende stap. Door als organisatie stelling in te nemen en duidelijk te maken waarom diversiteit & inclusie belangrijk is, wordt er draagvlak gecreëerd. Dit kan op verschillende lagen in de organisatie, maar ook door de organisatie heen.  Wanneer de why duidelijk geformuleerd is, is de volgende stap het bepalen van doelen voor de organisatie. 

Voorbeeld van in te zetten onder andere: Inspiratiesessie Diversiteit, Sessie “The why van diversiteit”, interne campagne diversiteit, dialoogsessie in de organisatie en het kaart brengen van de Diversiteit Journey in de organisatie.

 

Gedrag

Wanneer duidelijk is wat de why van Diversiteit & Inclusie betekent voor de organisatie, is de volgende stap om de how zichtbaar te maken. Hierbij kijken we naar een doorvertaling van de theorie naar de praktijk en welk gedrag hierbij hoort. Gedrag van medewerkers, managers, HR, de directie én de organisatie. In deze fase gaan we aan de slag met “Wat betekent dit voor mij” en “Wat moet ik veranderen”?

Voorbeeld van in te zetten tools in de fase Gedrag: training Unconscious Bias, dialoog kaartjes voor in het team. 

 

Vaardigheden

In de volgende stap staat het “wat” centraal. We gaan concreet met de vaardigheden aan de slag die er voor gaan zorgen dat diversiteit en inclusie vorm krijgt binnen de organisatie. Hierbij kijken we niet alleen naar de rollen en functies binnen de organisatie, maar ook de processen en de cultuur. Wat is er nodig om D&I en plek te geven in de bestaande rollen, functies en in de cultuur van de organisatie?

Voorbeeld van in te zetten tools in: Diversiteit in communicatie, personages creëren en een interne branding campagne.

 

Diversiteit en Inclusie in het DNA van de organisatie

In deze laatste stap staat het borgen en doorontwikkelen van Diversiteit en Inclusie centraal. Door een 1-meting bepalen de medewerkers, managers en organisatie waar ze staan en welke groei is gerealiseerd. 

Wil je meer weten over diversiteit of wat BE(E) Top of mind voor jouw bedrijf kan betekenen? Laten we dan contact hebben.