De wondere wereld van Branding

De wondere wereld van Branding

In de wondere wereld van Branding vliegen de vaktermen vaak om de oren. BE(E) heeft de meest voorkomende termen in mensentaal voor je op een rijtje gezet.  

Branding

Branding omvat alle uitingen die je doet vanuit je merk, zowel online als offline. Deze uitingen worden “associaties” genoemd. Hierbij is het doel om associaties te laden. Hoe meer associaties, hoe beter je de klant kan beïnvloeden, des te sterker het merk

Merk Identiteit

Dit wordt ook wel Brand Identity genoemd. De identiteit of DNA van jouw merk wordt bepaald door communicatie, gedrag en symboliek. En zorgen dat jouw merk uniek is. Wanneer je deze drie elementen verbindt kan je hier een  merkbelofte van maken.

Visuele Identiteit

De visuele identiteit omvat de visuele uitingen van een merk. Denk dan andere andere aan de naam, logo en de huisstijl. 

Tone of voice

De manier hoe je de klant aanspreekt is tone of voice. Vanuit het merk kan je keuzes maken hoe je de klant aanspreekt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • De klant met u of jij aanspreken
  • Persoonlijk of zakelijk
  • Serieus of met humor
  • Technisch of toegankelijk 
  • Modern of klassiek  

Brand promise / Merkbelofte

Als je weet wie je als merk of product of dienst wil zijn kun je een belofte maken die vertelt wat jij gaat waarmaken. Ook wel je merkbelofte, dit geeft je merk nog meer betekenis. Je merkbelofte is een belangrijk onderdeel van je branding. 

Brand Positioning Statement

Dit is een statement die bestaat uit een korte samenvatting waarin je je positionering kan beschrijven. Hierin staan onder andere de merkwaarden en je “why” voor potentiële klanten om je product of dienst te kopen.

Golden Circle

In de wereld van Marketing & Branding zijn er verschillende businessmodellen die je helpen om inzicht te krijgen in je Why, How en What. Een van de meest bekende modellen is de Gouden Cirkel van Simon Sinek.

De Gouden Cirkel is het beginpunt, vanuit dit punt stel je jouw “Why”, “How” en “What” op. 

  • Why; Waarom doe je wat je doet, wat is je missie?
  • How; Hoe doe je wat je doet, Business Model Canvas
  • What; Wat je doet, wat is je product of dienst 

 

Brand Ambassadors

Ambassadeurs zijn tevreden gebruikers van jouw dienst of product, ze zullen anderen vertellen hierover je en hen aansporen naar jou toe te komen met hun vraagstukken. Ambassadeurs hoeven niet alleen klanten te zijn, dit kunnen ook medewerkers zijn, potentiële klanten, familie en vrienden. 

Meer weten over hoe je ambassadeurs creëert? Lees dan de blog hier

Personas

Wie is je ideale klant en waar vind je hem of haar. Om daarachter te komen stel je een klantprofiel op, nog mooier is om er een aantal op te stellen. Het klantprofiel, ook wel persona genoemd, kan je zo gedetailleerd maken als nodig is voor jouw bedrijf, dit is nodig om de doorvertaling naar je marketing te maken. 

Klantreis

De route die de prospect aflegt om klant te worden noem je een klantreis. In deze klantreis zijn er verschillende momenten dat de prospect contact heeft met jouw merk. Deze momenten noem je ook wel touchpoints. Door inzichtelijk te maken welke touchpoints jouw toekomstige klant tegenkomt, kan je jouw merk, bedrijf, producten en diensten hierop verbeteren. Het is hierbij belangrijk dat je vanuit de klant denkt en niet hoe jij wilt dat de klant zich beweegt.

Wil je meer weten of social media in de klantreis? Lees dan hier de blog hierover.

Brand love

Wanneer je een positieve relatie hebt met een merk, bouw je liefde voor het merk op. Je bent trouw aan het merk en ook een ambassadeur. Voorbeelden van merken die een sterke relatie opbouwen met de klant zijn Tony’s Chocolonely en Rituals.  

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht