De beleving van jouw merk – jouw merk als routine

De beleving van jouw merk – jouw merk als routine

Elk merk heeft een eigen beleving. Wanneer je een product of dienst koop, koop je niet allen een fysiek product of een dienst. Je koopt ook een stukje beleving. 

Want uiteindelijk gaat uiteindelijk om de beleving. Een deel van de beleving is het product of de dienst. Maar hoe zorg je dat jouw merk een onderdeel wordt van het leven van de gebruiker? Het gaat voor steeds meer merken naar het verrijken van het leven. Het gaat niet meer alleen om de marketing van een product of dienst, maar om de marketing van een lifestyle.

 

In de praktijk

Neem als voorbeeld de iPhone. In de basis is het een telefoon, een slimme telefoon. Maar in het gebruik is het veel meer. Het is onderdeel van je leven, het maakt je leven een stuk makkelijker. Niet alleen als je de weg niet weet, maar ook om momenten vast te leggen en jouw eigen playlist te beluisteren. Waar en wanneer je het wilt. Op jouw manier. De iPhone maakt deze beleving mogelijk. De iPhone zelf is niet de (merk)beleving die Apple wil meegeven.  Het gaat erom dat de iPhone jouw leven makkelijker maakt en verrijkt. 

Een ander voorbeeld voorbeeld is Rituals. Je kan in de winkel doucheartikelen kopen, thee en allerlei huidverzorgingsproducten. De producten zijn verkrijgbaar in verschillende lijnen. Voor vrouwen, mannen en kinderen. De beleving die Rituals als merk wil meegeven is dat je geniet van momenten en je eigen rituelen. Ze zijn onderdeel geworden van een routine, een ritueel. Het is niet alleen leuk om cadeau te geven, maak ook erg fijn voor eigen gebruik. 

De plek van een merk

Wanneer een product of dienst onderdeel wordt van de merkbeleving is het belangrijk dat de gehele beleving klopt. Van begin tot eind. Van wanneer je er aan denkt het te kopen tot aan het gebruik ervan. De plek van het product of dienst in iemand leven of het gebruik ervan op bepaalde momenten moet duidelijk zijn. Krijg je dit voor elkaar dan wordt een product of dienst een onderdeel in het leven van mensen. Dit zorgt voor een verhoogde loyaliteit. 

Merken willen een plekje innemen in het leven van de consument. Als het kan zo vroeg mogelijk. Want als je een bankrekening opent bij een bank, dan is de kans groot dat je daar ook blijft bankieren. Netals de tandpasta die je gebruikt. Wanneer een product of dienst een onderdeel worden van het leven van de klant zal de klant hier zonder nadenken voor kiezen. Ook zullen andere producten minder snel als alternatief gekozen worden. 

Om jouw product of dienst onderdeel te maken van het leven van de klant is het belangrijk dat je:

  • Weet hoe de merkbeleving eruit ziet en voelt 
  • Duidelijk voor ogen hebt hoe het product of dienst de klant verder gaat helpen
  • De klantreis inzichtelijk hebt gemaakt en weet op welke momenten je kan inspelen met jouw product of dienst. 
  • Weet wat de toegevoegde waarde is van jouw product en/of dienst

 

Wil jij aan de slag met jouw Merkbeleving?  BE(E) Top of mind helpt je graag verder. 

 

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht