Branding is toch marketing?

Branding marketing

Branding is toch marketing?

Als ondernemer ben je zowel met branding als marketing bezig. Denk dan bijvoorbeeld door te vertellen wat je doet en door klanten te werven. Maar zijn branding en marketing niet gewoon hetzelfde? Nee. branding is geen marketing en marketing is geen branding. Maar vaak lopen de activiteiten wel door elkaar. De grote vraag is dan ook wel, wat is het verschil? 

Wat is branding?

Branding gaat verder dan alleen een bedrijfs-/merknaam of logo. Het omvat eigenlijk alle communicatie die je doet vanuit jouw bedrijf. Branding gaat om herkenning. Het vertelt jouw verhaal, wie ben je, wat je waarden & je drijfveren zijn en welke ambitie je hebt. Je brengt een gevoel over die herkenbaar is voor jouw toekomstige klant. 

Branding kun je laden door het creëren van associaties. Door te bepalen hoe jij of jouw merk gezien kan worden, kan jij deze associaties gaan laden. Het is belangrijk dat je voor jezelf goed in beeld heb wie je bent als organisatie of dienstverlener en hoe je dat wil overbrengen bij je klant. 

Door je merk lading te geven kan  je een duidelijke positie innemen in de markt. Je vertelt je verhaal over wie je bent / jouw merk is, hoe je kan helpen en welk resultaat dit oplevert. Positioneren doe je vanuit wie je bent, het DNA van je merk. 

Wanneer je dit goed overbrengt zal je je (toekomstige) klanten aanspreken en zullen ze zich verbonden voelen met je. Ze zullen dan sneller een product/ dienst van je afnemen en je ambassadeur worden.

 

Maar wat is marketing dan?

Marketing heeft betrekking op alle activiteiten die gaan over het promoten van je product of dienst om daarmee verkoop te genereren. Je kijkt hierbij naar de behoefte van de klant en hoe het product of dienst de klant hierbij kan helpen. 

 

Branding vs Marketing

Waar Branding & Marketing elkaar ontmoeten

Voorbeelden Branding-activiteiten

  • De why van jouw merk.
  • Merkwaarden.
  • DNA van jouw merk.
  • Positionering. 
  • Brandstory, welk verhaal vertelt jouw merk.

Welke resultaten kan je met een Top of mind branding nastreven?

  • Zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten.
  • Klantloyaliteit creëren en vergroten.
  • Herkenbare positionering die klanten herkennen.
  • onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrent.

Voorbeelden van Marketingactiviteiten

  • Social media campagnes.
  • Contentmarketing. 
  • Televisie, radio en print.
  • Beurzen, netwerken, etc.

Welke resultaten kan je met een marketing realiseren?

  • Aantrekken van nieuwe klanten.
  • Verkopen van producten en/of diensten.
  • Expertstatus laden.
  • Van klanten Ambassadeurs maken.

 

Wil jij aan de slag met jouw branding?

Neem dan een kijkje bij de Summerschool hoe BE(E) je kan helpen om een Top of mind branding te creëren.

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht