BE(E) the Expert

BE(E) the Expert

Je weet hoe je gezien wilt worden. Maar hoe zorg je dat jouw merk Top of mind wordt? Bouw een expertstatus op! Als professional wil je laten zien welke kennis en expertise je hebt, zo kan een klant bepalen of je nodig bent om hiermee het gewenste resultaat voor een bedrijf te behalen. 

Pas wanneer je zichtbaar bent, kan je gevonden worden en ben je een optie voor jouw potentiële klant. Dan word JIJ de sexy dokter voor iemand anders 😉

Zien:  Sexy dokter

Nog te vaak zie ik in mijn netwerk dat interimmers pas zichtbaar worden zodra een opdracht is afgelopen en ze op zoek zijn naar een volgende opdracht. Een netwerk moet je onderhouden, net als een relatie. Zorg ervoor dat je meer doet dan alleen vragen. Deel meer over jouw onderwerp, geef je expertise, koppel mensen uit je eigen netwerk. Zorg ervoor dat je toegevoegde waarde zichtbaar blijft, ondanks dat je op dit moment een opdrachtgever hebt. 

Wat is een expertstatus en hoe kom je eraan?

Als expert heb je een bepaalde deskundigheid en met een status krijg je een bepaalde aanzien. Door meer te vertellen over wat je doet en hoe je het doet gaan mensen je zien als een deskundige op dat gebied. Op deze manier kan je een expertstatus opbouwen. Iedereen die een expertstatus heeft, moest deze ook eerst opbouwen. Je wordt er niet mee geboren. Ook krijg je deze niet direct wanneer je een cursus hebt gevolgd of een diploma hebt behaald (vaak is het aandachtsgebied dan te groot). Tuurlijk zegt dit wel dat je een bepaalde kennis hebt. Maar mensen zijn vooral geïnteresseerd in hoe je die kennis overbrengt naar de praktijk en hoe je dit aan mensen vertelt en laat zien. Hoe meer je vertelt over jouw vakgebied, hoe beter mensen jouw visie begrijpen en gaan bedenken… wat kan hij of zij voor mij doen.

Voor wie is mijn expertstatus belangrijk?

Een expertstatus kan je opbouwen bij ambassadeurs en in je eigen (online) netwerk. Ambassadeurs spelen hier een belangrijke rol in. Wellicht nemen zij geen dienst van je af. Maar ze hebben wel een netwerk en wanneer ze goed weten welke toegevoegde waarde jij kunt leveren kunnen ze dit ook uitleggen aan anderen. En dat is best lastig voor een ander om in een oneliner te vertellen waar jij nou zo goed in bent.

In je eigen netwerk zitten vast mensen die dezelfde deskundigheid of werkgebied hebben. Zij kunnen juist van jouw tips of ervaringen leren. Ga ook na wie deze groep is (dit kunnen bijvoorbeeld mensen met een bepaalde functie zijn), benader en volg ze ook zelf. Zorg dat je gezien wordt door de mensen door wie je gezien wilt worden. Wanneer mensen uit jouw netwerk een bericht liken of delen, dan ziet het netwerk daarachter ook wat je kan.

Hoe kan je jouw expertstatus laden?

  • Geef in je zakelijke profielen aan welk probleem jij oplost en hoe je dit doet.
  • Heb je een website? Vertel dan niet alleen wat je kan doen, maar laat ook zien hoe je dit doet. Dit kan bijvoorbeeld zijn door het delen van een klantcase of een stappenplan.
  • Het schrijven van blogs en columns (vanuit jezelf of op een ander platform).
  • Korte filmpjes met een specifiek onderwerp (vlogs).
  • Delen van kennis.
  • Reageren op berichten anderen.
  • Blijf het vertellen! Op netwerkbijeenkomsten, bij opdrachten, aan vrienden en familie, etc.

Social media

Social media is een goedkoop en makkelijk medium om veel mensen te kunnen bereiken. Niet alleen binnen je eigen netwerk, maar juist ook daarbuiten. Zo kan je er voor kiezen om eigen posts te delen, blogs te posten, te reageren op andere berichten en berichten te liken en delen. 

In de praktijk zie je dat interimmers vaak kiezen voor LinkedIn. Vanuit je eigen profiel kan je op een laagdrempelige manier informatie delen met de achterban. Hoe zichtbaarder je wordt, hoe groter de kans dat je de go-to person wordt in jouw expertisegebied.

Praktische voorbeelden van content die je kan delen op social media:

  • In een blog jouw visie en expertise delen over een bepaald onderwerp.
  • In een post laten zien wat je doet. 
  • Heb je een training gegeven of bijgewoond? Beschrijf dan wat je er van vond en wat je ervan geleerd heb. 
  • Ben je ergens op locatie en wil je daar wat over vertellen? Leg dan ook de link naar jouw vakgebied.
  • Deel je een bericht van iemand anders? Schrijf er dan ook een bericht bij.
    • Waarom wil je dat de lezer dit leest.
    • Je kan je mening geven of een compliment uitdelen.
  • Vraag om input of antwoorden uit je netwerk.
  • Korte video’s om mensen mee te nemen in jouw wereld. Je kan op deze manier op een leuke en makkelijke manier kennis delen.
  • Wanneer jouw opdracht is afgelopen deel dan wat je opdracht was en wat je geleerd hebt.

Wil jij aan de slag met jouw Expertstatus of wil je het vergroten? Laten we contact hebben, dan denk ik met je mee!

Madhu

 

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht