20 tips om jouw zichtbaarheid te vergroten

20 tips om jouw zichtbaarheid te vergroten

Wil jij je onderscheiden en Top of Mind worden? Dan is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Zichtbaar voor mensen die een probleem of een vraag hebben. Mensen die op zoek naar een oplossing. Door zichtbaar te zijn, kan je als ondernemer of bedrijf laten zien dat jij het probleem kan oplossen en ook hoe je dit kan doen.

Een aantal tips om jouw online én offline zichtbaarheid te vergroten:

1. Waar zoekt de klant op?
Zoekwoorden zijn erg belangrijk. Wanneer iemand op zoek naar een product, dienst of een antwoord is wordt er gebruik gemaakt van zoekmachines. Het is dus belangrijk om te weten op welke woorden een klant zoekt, zodat je deze keywords kan gebruiken op jouw website / pagina. Hiermee wordt de vindbaarheid van jouw website vergroot.

2. Gebruiksvriendelijkheid
Wanneer de klant vanuit een zoekmachine op jouw website komt is het belangrijk dat de klant de informatie vindt waar hij op zoek naar is. Is dit niet het geval? Dan is de klant zo weer weg. Een titel van een bericht of een onderwerp van een pagina moet in een aantal woorden kunnen vertellen waar de content over gaat.

3. Content
Door het gebruik van duidelijke, heldere en interessante content ben je relevant voor de klant. Gebruik geen vakjargon of te moeilijke worden. Mensen scannen teksten. Wanneer de teksten te lastig zijn om te lezen, dan haakt de bezoeker af.

4. Toegevoegde waarde
De lezer heeft een probleem of is ergens naar op zoek. Zorg ervoor dat de toegevoegde waarde voor de klant duidelijk is zodat de lezer zich begrepen voelt. Op deze manier kan je een band opbouwen met de klant en heb je zijn  interesse gewekt om de andere pagina’s te bekijken.

5. Een overzichtelijke website
Zorg ervoor dat je een duidelijke en overzichtelijke website heeft. Kruip in de huid van de lezer, hoe zou de lezer de website doorlopen? Elke onnodige click is er één teveel.

6. Social media plan
Social media is een goede manier om jouw klant te vinden en gevonden worden door jouw klant. Je kan een dialoog aangaan met de (potentiële) klant. Ook kunnen ambassadeurs op social media jou helpen met het vergroten van jouw online zichtbaarheid.

7. Weet waar de klant is
Wil je social media gaan gebruiken? Onderzoek dan eerst waar jouw klant zich bevindt. Elk social media kanaal heeft een eigen gebruikersgroep. Zo zitten er bijvoorbeeld meer jongeren op Snapchat. Kies het kanaal waar jouw klanten zich bevinden. Richt je niet op alle kanalen. Naast veel tijd, kost het veel energie om deze kanalen allemaal te onderhouden. Uiteindelijk kan je je tijd maar 1x besteden.

8. Richt je social media kanalen in
Heb je een keuze gemaakt voor een social media kanaal? Zorg ervoor dat je profiel in orde is. Vertel wie je bent en welk probleem je kan oplossen. Vermeld ook je contactgegeven en de website. Op deze manier kunnen potentieel klanten op een makkelijke manier doorklikken naar jouw website.

9. Omni-channel
Op welke manieren / via welke kanalen kan de lezer in contact komen met jouw bedrijf? Dit kan bijvoorbeeld via de website, social media, telefoon, e-mail en app zijn. Het is belangrijk dat je al deze kanalen goed op elkaar laat aansluiten, zodanig dat het geen op zichzelf gerichte kanalen gaan worden. Wanneer de kanalen goed aansluiten ervaart de klant het gemak en de deskundigheid van een onderneming.

10. Kennis delen door blogs
Door het schrijven van blogs bouw je een expert status. Wanneer lezers zoeken naar een oplossing kunnen ze terechtkomen op een van de blogs die op jouw website staan. Op deze manier maken ze naast jouw visie en expertise ook kennis met jou als ondernemer / bedrijf.

11. Gebruik video
Door het gebruik van video kun je een persoonlijke band met de kijker opbouwen. Een video is persoonlijker dan een website, email of social media kanaal. Een video kan de lezer over de streep trekken om jou te volgen of een dienst / product bij je af te nemen.

12. Ga in gesprek met de klant
Wil je weten wat jouw (potentiële) klant bezighoudt? Ga dan in gesprek met de klant. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het plaatsten van een stelling of een poll op social media. Maar je kan ook in gesprek met klanten in de vorm van een klantenraad.

13. Gebruik linkbuilding
Linkbuilding helpt je om je online vindbaarheid te vergroten. Het aantal backlinks (linkjes van anderen naar jouw website) wordt gezien als graadmeter voor de relevantie van een pagina. Werk je samen met andere bedrijven, dan kun je links uitwisselen op bijvoorbeeld beide pagina’s.

14. Analytics
Wat komt een bezoeker op jouw website doen? Welke pagina’s bekijkt een bezoeker en hoe lang blijft hij op je site? Door inzicht te verkrijgen in deze vragen kan jij je website nog gebruiksvriendelijker maken. Ook weet je waar je bezoeker vandaan komt en zich dus bevindt .

15. E-mailmarketing
Laat klanten zich inschrijven met een e-mailadres om updates te ontvangen van jouw bedrijf. Door de komst van social media kan je je juist met e-mailmarketing onderscheiden. E-mail is een goed middel om je klanten te bereiken. Door e-mail kan je de band met klanten onderhouden.

16. Content planning
Plan je content. Content is de doorvertaling van jouw kennis en expertise. Goede content is dus belangrijk. Maar ook de timing. In een contentkalender houdt je bij wanneer, wat, voor wie en waar je welke content wilt plaatsen. Dit zorgt ervoor dat je de juiste content op het juiste moment kan delen.

17. Wees authentiek
Wees jezelf. De lezer heeft al snel door of je oprecht bent. Niemand is zoals jij bent, hierdoor kun je opvallen met de kracht en talent die alleen je bezit.

18. Bouw een netwerk op
Zowel een online én offline netwerk zijn belangrijk. Onderhoudt ze dan ook beiden! Alleen een uitnodiging op Linkedin versturen, dat is geen netwerken. Maar in gesprek gaan over hoe je elkaar kan helpen is wel netwerken.

19. Bewust netwerken
Welke ondernemers of mensen heb jij nodig in jouw netwerk? Met wie wil jij bijvoorbeeld een samenwerking aangaan of heb jij hulp van nodig. Wees bewust van de expertise die je al in je netwerk hebt, maar ook de expertise die je in je netwerk mist.

20. Netwerken, netwerken en netwerken
Bezoek beurzen, netwerkevents en borrels. Ontmoet nieuwe mensen en bespreek wat je voor elkaar kan betekenen.

Deel dit bericht

Terug naar het overzicht